lördag 6 november 2010

Andean Epics

Nu har jag försökt skriva den här texten alldeles för många gånger. Det handlar om det roligaste vi gjort hittills, men det går inte riktigt att få fram. Jag vet inte riktigt hur man beskriver hur det är att droppa 4000m på mountainbike i galet häftig terräng med obeskrivliga vyer som passerade förbi i hög hastighet. Hur lokala vägarbetare satte upp hinder på vägarna för att få alkohol. Hur man var tvungen att kryssa mellan kor eller hur man blev jagad av hundar. Hur barnen i byarna sprang ur husen skrikandes "gringos!" och highfivade en. Eller kastade skosulor på en för den delen.

En gam kretsar over en av de fa vyer jag lyckades fa pa bild.
Jag vet inte hur jag ska beskriva hur det är att bada i vattenfall i djungeln, gå förbi gigantiska tarantellabon eller klättra uppe på 80 meter höga, smala klippor. Se hur människor klarar nära döden-upplevelser. Gå genom djungeln med alla dess ljud mitt i natten. Åka jeep i en flod. Dricka öl på en strand vid en amazonasbiflod. Åka flodbåt på densamma med gruvarbetare, apor och sköna amerikaner, irländare och engelsmän.


Pa en 80 m hog klippa fick vi lite battre vy over floden vi fardades pa.
Jag vet bara att det var så sjukt mycket intryck, adrenalin och lycka att det var fem dagar som ensamma gjorde resan värt allt. Bolivia ska tydligen sätta sina spår, men att de var avgrundsdjupa hade jag ingen aning om.

2 kommentarer:

Anna K sa...

Fick dom någon alkohol? Låter galet häftigt!

Emma sa...

Jag har nu försökt lämna min kommentar tre ggr....
Det låter kanonhäftigt (August är imponerad men mamma hoppas att det dröjer innan han gör någon resa...) Förstår att ni har varit med om otroliga saker, vilka underbara minnen ni kommer att ha tillsammans! Här hemma är det också full fart (dock inte nedför några stup) men med tennis, innebandy och dans. I helgen är det Street-SM, Alma ska dansa och jag jobba i kiosken och städa. Ha det så bra resten av trippen! Kram Emma & co